7 vragen aan Consultancy Trainee Esmee

7 vragen aan Consultancy Trainee Esmee

In haar vrije tijd gaat ze graag op citytrip, doordeweeks helpt ze organisaties op weg met AFAS. Consultancy Trainee Esmee vertelt hoe dit bevalt.

7 vragen aan Esmee

1. Hoe ben je hier terecht gekomen?

 

Eind 2020 ging ik op zoek naar een afstudeerstage voor mijn studie Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Rotterdam. Tijdens een online afstudeerevenement van de Hogeschool maakte ik kennis met Salure, waar ik aan de slag kon gaan met mij afstudeeropdracht. Hierin deed ik onderzoek naar de overdracht van projecten tussen de afdelingen Sales en Consultancy. Op school had ik al veel projecten gedaan waarin ik verschillende stakeholders moest interviewen, dus dat sloot mooi aan op mijn studie.

 

2. Kun je jouw groeipad tot nu toe beschrijven? 

 

Mijn afstudeerstage is eigenlijk zo goed bevallen dat ik na mijn afstuderen begonnen ben met een traineeship bij Salure. Ik heb toen gekozen voor het Consultancy Traineeship, omdat dat het beste bij me past. Vanuit mijn opleiding ben ik altijd geïnteresseerd geweest in het adviseren van organisaties. Ik vind het leuk om mee te denken en om van A tot Z betrokken zijn bij een project. Dat past beter bij mij dan Functioneel Beheer, waar je steeds diep in verschillende AFAS-omgevingen van diverse klanten duikt. In dit traineeship kan ik mijn interesse in het HR-vak en systemen goed combineren. Dat maakt dat ik met veel plezier aan het werk ben.

3. Wat is het leukste aan je werk bij Salure? 

 

De sfeer! We hebben een hecht team en iedereen staat altijd voor elkaar. Ook hebben we veel gezellige momenten, zoals borrels en teamuitjes. Daarbij is het een informeel bedrijf met korte lijnen: je bent geen nummer en iedereen kent elkaar.

Ook krijg je veel kansen om te leren en door te groeien. Als trainees krijgen we veel aandacht, goede begeleiding en mogen we veel AFAS-cursussen volgen. Het is dus niet zo dat je na twee weken begeleiding wordt ‘losgelaten’ en in je eentje naar een klant moet. Ik heb een eigen buddy, maar werk ook veel met andere collega’s samen. Daarbij zie ik veel verschillende klanten: van nationaal tot internationaal, van klein tot groot, met veel verschillende bedrijfsculturen. Daar leer je heel veel van.

4. Hoe ziet een dag op de afdeling Consultancy eruit?

 

Dat verschilt ontzettend. Meestal beginnen we rond 9:00 met een dagstart van een half uur met de klant. Daarna gaan we aan de slag met de AFAS-omgeving van die klant. Dit doe ik samen met een ervaren consultant. Sommige taken pakken we samen op en soms pak ik zelf taken op, die we daarna dan bespreken. Dit houden we vaak bij in Jira, het takensysteem waarin we met de klant werken.

Op zo’n dag gaan we bijvoorbeeld aan de slag met het bouwen van workflows in AFAS. Wij bespreken met de klant hoe bijvoorbeeld het "in dienst"-proces verloopt. Welke acties en taken moeten er worden uitgevoerd? En welke persoon in de organisatie is verantwoordelijk per taak? Dit vertalen wij in een workflow, zodat de juiste taak bij de juiste persoon in de organisatie terecht komt.

Rond 16:00 hebben we een dagafsluiting met de klant. Dan bespreken we wat we die dag gedaan hebben. Daarna hebben we nog tijd om zaken verder uit te werken en e-mails te beantwoorden. 

Het is een mooie combinatie van het uitvragen van klantwensen, meedenken met de klant over hoe het nog beter kan, en het bouwen van een oplossing.

5. Wat is typisch Salure?  

 

Als ik aan Salure denk, denk ik aan innovatie. We zijn altijd op zoek naar slimmere oplossingen. Een mooi voorbeeld is onze internationale oplossing, waarbij we verder kijken dan de standaard mogelijkheden van de AFAS-software. We vertalen vragen vanuit de markt naar concrete oplossingen. Zo houden we ons bijvoorbeeld ook bezig met internationale implementaties.

Ook denk ik aan eenheid. Bij Salure zijn we met zijn allen echt één gedreven team met betrokken collega’s. Daarbij horen ook de gezelligheid en de waardering voor collega’s, die absoluut wordt uitgesproken.

 

6. Wat kan er beter? 

 

Ik heb eigenlijk twee tips. Ten eerste zou ik de werkplekken ‘Teams’-proof maken, zodat je op kantoor makkelijker online met klanten kan bellen, zonder dat je last van elkaar hebt.

Ten tweede zou ik het onboardingsproces van nieuwe collega's verder professionaliseren, zodat ze nog meer houvast krijgen. Ik zou bijvoorbeeld vaste check-ins instellen met je leidinggevende. Als starter heb je namelijk geen referentiekader, dus is het fijn om na een maand bijvoorbeeld te horen of je het goed doet. Collega’s laten weliswaar blijken dat ze vertrouwen in je hebben, maar het zou goed zijn als hier een vast moment voor is.

7. Welk advies zou jij een sollicitant geven? 

 

Verdiep je in het bedrijf en de afdeling voordat je een brief schrijft. Wat doet het bedrijf precies en waar staat het voor? Zorg dat je een goed beeld hebt, zodat je kunt inschatten of het bij je past. Welke ervaring heb je opgedaan bij andere organisaties die van toepassing kan zijn? Hoe sluit het aan bij wat je hebt geleerd? Ik merkte dat dat mij enorm hielp bij mijn sollicitatie.

Er zijn bijvoorbeeld veel meer software modules van AFAS, maar Salure verdiept zich in HR en Payroll. Wat doet de salarisadministratie eigenlijk met AFAS en wat doet Salure met HR-processen? Alleen verbeteren, of meer? Door me hierin te verdiepen, kwam ik erachter dat het werk echt een bedrijfskundige kant heeft. We kijken namelijk naar het optimaliseren van processen en het toepassen van LEAN. Doordat ik hierachter kwam, kon ik goed de vertaalslag maken van wat ik op school heb geleerd.

Daarnaast is het belangrijk om jezelf te zijn tijdens het gesprek. Later komt je ‘ware ik’ toch naar boven. Daarom is het belangrijk om open en eerlijk te zijn, ook over je ervaringen. Dan kun je vanuit beide kanten zien of er echt een match is.

 

 

                      Copyright © 2019 | Salure B.V.       Samen slim vooruit